Yaşlılarda ayak şişmesine ne iyi gelir?

Yaşlılarda ayak şişmesi (ödem) genellikle dolaşım bozukluğu, kalp yetmezliği, böbrek hastalıkları, uzun süre ayakta kalma veya hareketsizlik gibi nedenlerle ortaya çıkar. Şişliği azaltmak ve rahatlatmak için şu yöntemler işe yarayabilir:

🦶 Evde Uygulanabilecek Yöntemler
Bacakları Yükseltmek

Günde birkaç kez, ayakları kalp seviyesinden yukarıda tutmak (yastıkla destekleyerek).

Özellikle uyurken ayakların altına yastık koymak.

Hafif Egzersizler / Yürüyüş

Dolaşımı artırmak için kısa yürüyüşler, parmak ucuna kalkma, ayak bileğini döndürme gibi egzersizler.

Tuz Tüketimini Azaltmak

Aşırı tuz, vücutta su tutulumuna neden olur. Düşük sodyumlu diyet önerilir.

Bol Su İçmek

Vücutta sıvı dengesini sağlamak için günlük en az 1.5-2 litre su tüketmek (böbrek hastalığı yoksa).

Masaj ve Soğuk Kompres

Ayaklara nazik masaj yapmak.

10-15 dakikalık soğuk kompres uygulamak (buz direkt cilde değmeden).

Destek Çorapları

Varis çorabı gibi kompresyon çorapları kan dolaşımını destekler.

⚠️ Tıbbi Değerlendirme Gerektiren Durumlar
Aşağıdaki durumlar varsa mutlaka doktora başvurulmalıdır:

Şişlik sadece bir ayakta varsa

Ağrı, kızarıklık, sıcaklık hissi varsa

Nefes darlığı veya göğüs ağrısı eşlik ediyorsa

Şişlik çok ani ve hızlı oluştuysa

Kalp, böbrek, karaciğer hastalığı öyküsü varsa